CONTACT  -  INFO






ELINE FACHÉ (°1992) is an architect and a jeweller based in Ghent, Belgium.

Eline Faché Jewellery was founded in 2018 and focusses on personalized and unique pieces in 18ct gold and sterling silver, handcrafted in her atelier. Working with ancient techniques such as goldsmithing and lost wax casting the clarity of the metal is embraced, pebbles and gemstones can be integrated.

Each piece is the result of a dialogue between customer and designer, creating harmony while respecting the purity and honesty of the material. The intimacy of research culminates in an integer result, favoring the beauty of imperfection.

In the fall of 2016 she presented her first wearable collection as an architectural choreography translated in a series of fifteen brooches at Gallery Casa Argentaurum (BE).

Alongside her jewellery label Eline Faché started working in 2016 as an architect. In 2022 she founded her own architecture practice.


CV
2023 – current Teaching assistant LIF for prof. Jo Taillieu at EPFL (CH)
2022 Founded architecture practice Eline Faché
2018 Founded Eline Faché Jewellery
2016 Exhibition a narrative motion, Gallery Casa Argentaurum, Ghent (BE)
2016 – 2022 Project architect at Wim Goes Architectuur, Ghent (BE)
2015 – 2018 Certified Jeweler Goldsmith / Lost wax casting / Jewellery Design, Syntra West, Kortrijk (BE)
2010 – 2015 Master’s Degree in Architecture, Sint-Lucas School of Science and Arts in Ghent (BE)


‘Die ununterbrochene Nachricht, die sich aus Stille bildet.’
Rilke

De architecturale choreografie van een broche, gespeld op de ruimte van een stuk stof of kledij, waarbij de handeling van het spelden van het juweel op het stuk stof van even cruciaal belang is als het maken van het unieke juweel zelf. Zo zouden we de juweelobjecten van Eline Faché kunnen omschrijven. Haar inspiratiebronnen vindt ze niet alleen in de architectuur en dans, waar de beweging en het zich bewegen centraal staan, maar ook in haar wandelingen in het landschap zelf. Bomen, balken, spanten, takken,… Ze bewasemen de choreografie die aan de basis ligt voor haar broches van zilver. De ruimte die erin besloten ligt, omhelst en laat zich omhelzen, op het formaat van een paar vormen die als het ware tot in het oneindige zouden kunnen variëren. Niet enkel sieraad maar ook verder dan en weg van het sieraad. Niet louter vorm maar ook weg van en verder dan een vorm. Niet slechts object maar ook verder dan en weg van het object.

De natuurlijkheid waarmee ze stuk voor stuk handmatig zijn gemaakt, vormen een essentieel spoor, een merkteken zoals voetstappen in een weids sneeuwlandschap een afdruk achterlaten. Organische vormen vermengen zich feilloos met meer hoekige. Rechte lijnen alterneren met een gebogen lijn of een kromming. Alsof deze kunstenaar ons per broche een letter uit haar oeralfabet onthult, als hiërogliefen ook. Ze geeft niet alleen weer hoe op een persoonlijke en hedendaagse manier het in onbruik geraakte idee van een broche nieuw leven kan worden gegeven, maar ook wat met de essentie van een edelmetaal kan worden gemaakt en gedaan.

De broche is als een plek geworden. Daarbij fungeert de act van het tekenen als een denkproces. Foto’s van landschappen evenzeer. De broche is een uniek, te ontdekken landschap geworden. Hoewel abstract kan je er toch een figuratie in ontdekken. Weg van de eenduidigheid van een vastomlijnde betekenis, confronteert Eline Faché ons met de openheid van haar juweelvormen en materiaal. Als een beweeglijke dans in de handen van deze kunstenaar. Hoe iets zich hecht, laat opspelden, een gaatje prikt in kledij, zich vastklampt aan het stukje stof waaraan het bevestigd is maar toch vrij blijft. Zoals een ankerpunt in een ruimte, een boom, een berg, een vergezicht in de onmetelijkheid van het zijn.

Inge Braeckman, 22.06.2016