ELINE FACHÉ (°1992, Ghent, Belgium)
Eline Faché is an architect and jeweller based in Ghent. She founded her jewellery label in 2018, focusing on personalized and unique pieces in sterling silver and 18ct gold, all handcrafted in her atelier.
Using traditional techniques such as goldsmithing and lost-wax casting, she explores the clarity of metal, often integrating pebbles and gemstones. Each piece emerges from a dialogue between client and designer, seeking harmony while honouring the purity and honesty of the material. Her work values the beauty of imperfection and the integrity of craft, resulting in objects that are both intimate and timeless.
In 2016 she presented her first wearable collection, an architectural choreography translated into fifteen brooches, at Gallery Casa Argentaurum. In 2025, a new series of her work was exhibited at Maalderij Landegem (BE).
Alongside her jewellery practice, Eline is co-founder of Pieters Faché, a landscape architecture studio based in Landegem (BE).
CV
2025 Exhibition, Maalderij Landegem, Landegem (BE)
2023 – current Teaching assistant LIF for prof. Jo Taillieu at EPFL (CH)
2022 Co-founder Pieters Faché
2018 Founded Eline Faché Jewellery
2016 Exhibition a narrative motion, Gallery Casa Argentaurum, Ghent (BE)
2016 – 2022 Project architect at Wim Goes Architectuur, Ghent (BE)
2015 – 2018 Certified Jeweler Goldsmith / Lost wax casting / Jewellery Design, Syntra West, Kortrijk (BE)
2010 – 2015 Master’s Degree in Architecture, Sint-Lucas School of Science and Arts in Ghent (BE)
‘Die ununterbrochene Nachricht, die sich aus Stille bildet.’
Rilke
De architecturale choreografie van een broche, gespeld op de ruimte van een stuk stof of kledij, waarbij de handeling van het spelden van het juweel op het stuk stof van even cruciaal belang is als het maken van het unieke juweel zelf. Zo zouden we de juweelobjecten van Eline Faché kunnen omschrijven. Haar inspiratiebronnen vindt ze niet alleen in de architectuur en dans, waar de beweging en het zich bewegen centraal staan, maar ook in haar wandelingen in het landschap zelf. Bomen, balken, spanten, takken,… Ze bewasemen de choreografie die aan de basis ligt voor haar broches van zilver. De ruimte die erin besloten ligt, omhelst en laat zich omhelzen, op het formaat van een paar vormen die als het ware tot in het oneindige zouden kunnen variëren. Niet enkel sieraad maar ook verder dan en weg van het sieraad. Niet louter vorm maar ook weg van en verder dan een vorm. Niet slechts object maar ook verder dan en weg van het object.
De natuurlijkheid waarmee ze stuk voor stuk handmatig zijn gemaakt, vormen een essentieel spoor, een merkteken zoals voetstappen in een weids sneeuwlandschap een afdruk achterlaten. Organische vormen vermengen zich feilloos met meer hoekige. Rechte lijnen alterneren met een gebogen lijn of een kromming. Alsof deze kunstenaar ons per broche een letter uit haar oeralfabet onthult, als hiërogliefen ook. Ze geeft niet alleen weer hoe op een persoonlijke en hedendaagse manier het in onbruik geraakte idee van een broche nieuw leven kan worden gegeven, maar ook wat met de essentie van een edelmetaal kan worden gemaakt en gedaan.
De broche is als een plek geworden. Daarbij fungeert de act van het tekenen als een denkproces. Foto’s van landschappen evenzeer. De broche is een uniek, te ontdekken landschap geworden. Hoewel abstract kan je er toch een figuratie in ontdekken. Weg van de eenduidigheid van een vastomlijnde betekenis, confronteert Eline Faché ons met de openheid van haar juweelvormen en materiaal. Als een beweeglijke dans in de handen van deze kunstenaar. Hoe iets zich hecht, laat opspelden, een gaatje prikt in kledij, zich vastklampt aan het stukje stof waaraan het bevestigd is maar toch vrij blijft. Zoals een ankerpunt in een ruimte, een boom, een berg, een vergezicht in de onmetelijkheid van het zijn.
Inge Braeckman, 22.06.2016
Eline Faché is an architect and jeweller based in Ghent. She founded her jewellery label in 2018, focusing on personalized and unique pieces in sterling silver and 18ct gold, all handcrafted in her atelier.
Using traditional techniques such as goldsmithing and lost-wax casting, she explores the clarity of metal, often integrating pebbles and gemstones. Each piece emerges from a dialogue between client and designer, seeking harmony while honouring the purity and honesty of the material. Her work values the beauty of imperfection and the integrity of craft, resulting in objects that are both intimate and timeless.
In 2016 she presented her first wearable collection, an architectural choreography translated into fifteen brooches, at Gallery Casa Argentaurum. In 2025, a new series of her work was exhibited at Maalderij Landegem (BE).
Alongside her jewellery practice, Eline is co-founder of Pieters Faché, a landscape architecture studio based in Landegem (BE).
CV
2025 Exhibition, Maalderij Landegem, Landegem (BE)
2023 – current Teaching assistant LIF for prof. Jo Taillieu at EPFL (CH)
2022 Co-founder Pieters Faché
2018 Founded Eline Faché Jewellery
2016 Exhibition a narrative motion, Gallery Casa Argentaurum, Ghent (BE)
2016 – 2022 Project architect at Wim Goes Architectuur, Ghent (BE)
2015 – 2018 Certified Jeweler Goldsmith / Lost wax casting / Jewellery Design, Syntra West, Kortrijk (BE)
2010 – 2015 Master’s Degree in Architecture, Sint-Lucas School of Science and Arts in Ghent (BE)
‘Die ununterbrochene Nachricht, die sich aus Stille bildet.’
Rilke
De architecturale choreografie van een broche, gespeld op de ruimte van een stuk stof of kledij, waarbij de handeling van het spelden van het juweel op het stuk stof van even cruciaal belang is als het maken van het unieke juweel zelf. Zo zouden we de juweelobjecten van Eline Faché kunnen omschrijven. Haar inspiratiebronnen vindt ze niet alleen in de architectuur en dans, waar de beweging en het zich bewegen centraal staan, maar ook in haar wandelingen in het landschap zelf. Bomen, balken, spanten, takken,… Ze bewasemen de choreografie die aan de basis ligt voor haar broches van zilver. De ruimte die erin besloten ligt, omhelst en laat zich omhelzen, op het formaat van een paar vormen die als het ware tot in het oneindige zouden kunnen variëren. Niet enkel sieraad maar ook verder dan en weg van het sieraad. Niet louter vorm maar ook weg van en verder dan een vorm. Niet slechts object maar ook verder dan en weg van het object.
De natuurlijkheid waarmee ze stuk voor stuk handmatig zijn gemaakt, vormen een essentieel spoor, een merkteken zoals voetstappen in een weids sneeuwlandschap een afdruk achterlaten. Organische vormen vermengen zich feilloos met meer hoekige. Rechte lijnen alterneren met een gebogen lijn of een kromming. Alsof deze kunstenaar ons per broche een letter uit haar oeralfabet onthult, als hiërogliefen ook. Ze geeft niet alleen weer hoe op een persoonlijke en hedendaagse manier het in onbruik geraakte idee van een broche nieuw leven kan worden gegeven, maar ook wat met de essentie van een edelmetaal kan worden gemaakt en gedaan.
De broche is als een plek geworden. Daarbij fungeert de act van het tekenen als een denkproces. Foto’s van landschappen evenzeer. De broche is een uniek, te ontdekken landschap geworden. Hoewel abstract kan je er toch een figuratie in ontdekken. Weg van de eenduidigheid van een vastomlijnde betekenis, confronteert Eline Faché ons met de openheid van haar juweelvormen en materiaal. Als een beweeglijke dans in de handen van deze kunstenaar. Hoe iets zich hecht, laat opspelden, een gaatje prikt in kledij, zich vastklampt aan het stukje stof waaraan het bevestigd is maar toch vrij blijft. Zoals een ankerpunt in een ruimte, een boom, een berg, een vergezicht in de onmetelijkheid van het zijn.
Inge Braeckman, 22.06.2016